تولید گسترده ترین سبد محصول دانش بنیان در حوزه فراصوت توان بالا در کشور توسط محققان دانشگاه علم و صنعت ایران

یکی از بزرگترین سبدهای محصولات فراصوت کشور، دستاورد یک شرکت دانش بنیان است که با دستگاه‌های مختلفی از دستگاه جوش فلز فراصوت تا چکش‌کاری، ماشین‌کاری، و جوش پلاستیک به کمک صنایع مختلف کشور آمده است.

آقای دکتر عابدینی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران در این خصوص اظهار نمود در این فنآوری منبع تغذیه، برق شهر را تبدیل به برق فرکانس بالا و قدرت بالا می‌نماید و انرژی الکتریکی ضمن انتقال به مبدل به ارتعاشات فرکانس بالا و توان بالا تبدیل می‌گردد. این ارتعاشات از طریق اجزای ارتعاشی یعنی بوستر و هورن به محیط منتقل می‌شود. یعنی ارتعاشات می‌تواند به محیط گاز، محیط مایعات یا به محیط جامدات منتقل شود.

تا کنون هشت محصول توانسته در سبد محصولات دانش بنیان قرار بگیرد. از مجموع دستگاه‌های تولید شده می‌توان به انواع دستگاه‌های برش و جوش التراسونیک، دستگاه جوش پلاستیک التراسونیک، دستگاه جوش فلز التراسونیک در ماژول‌های مختلف، دستگاه چکش‌کاری التراسونیک، دستگاه تولید کلاه آکاردئونی، دستگاه تولید ماسک سه لایه، دستگاه تست خستگی به روش التراسونیک،دستگاه تعیین پارامترهای آکوستیکی، دستگاه حکاکی و ماشین‌کاری التراسونیک اشاره نمود.

این گروه تحقیقاتی بنا بر سفارش صنایع، کاربرد فراصوت را در تولیدات آنان بومی‌سازی می‌کنند. مشتریان این محصولات قبلاً نیازهای خود را از طریق شرکت‌های معتبر خارجی تهیه می‌کردند اما به خاطر تحریم‌هایی موجود، برای تامین تجهیزات به مشکل بر ‌خوردند که این شرکت دانش بنیان با ارتقای کیفی محصولات خود سعی نمود در این زمینه به آنها کمک نموده و نیاز آنها را مرتفع نماید. قیمت تمام شده این محصولات حدود نصف قیمت کشورهای اروپایی است و علاوه بر آن گارانتی و خدمات پس از فروش نیز ارایه می‌شود.

کاربرد و مشتریان این دستگاه‌ها صنایع خودروسازی، منسوجات نبافته، صنایع سرم‌سازی، تولیدات اسباب بازی یا لوازم خانگی می‌باشند.

این دستگاه‌ها فلزات را در کسری از ثانیه به همدیگر وصل می‌کند. یا در جوشکاری پلاستیک‌ها در صنعت پزشکی یا در صنعت خودرو بدون اینکه نیاز به حرارت زیادی باشد، یا نیاز به مصرف انرژی بالایی باشد، یا حتی در خشک کردن مواد غذایی استفاده می‌شود.

دستاوردهای این شرکت، حاصل پایان‌نامه‌ها و رساله‌های هدفمندی بوده که برای تکمیل زنجیره تحقیق و توسعه محصولات کار شده است. تقریباً ۲۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و حدود ۵ رساله دکتری در زمینه همین تحقیق انجام شده و به نتیجه رسیده است.

فهرست