چاپ مقاله‌ی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در مجله معتبر Renewable and Sustainable Energy Reviews- سال ۲۰۲۳

دکتر كاكايي عضو هیئت علمی دانشکده مهندسي خودرو موفق به انتشار و چاپ مقاله‌ای در سال ۲۰۲۳ تحت عنوان «تركيب پيل­هاي سوختي اكسيد جامد با موتورهاي احتراقي داخلي براي سيستم­هاي محركه و توليد توان: مروري» در ژورنال بین المللی Renewable and Sustainable Energy Reviews  گردیده اند.

این مقاله تحت عنوان Hybridizing solid oxide fuel cells with internal combustion engines for power and propulsion systems: A review»  در مجله  Renewable and Sustainable Energy Reviews با ضریب تاثیر ۱۶.۷۹۹ منتشر شده است.

این مجله که توسط انتشارات الزویر (Elsevier) منتشر می‌شود. هدف این مجله به اشتراک گذاشتن مشکلات، راه‌حل‌ها، ایده‌ها و فن‌آوری‌های جدید برای حمایت از توسعه پایدار، گذار به آینده کم کربن و دستیابی به اهداف الاينده ها است که توسط کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییر آب و هوا تعیین شده است.

رسيدن به اهداف تعيين شده براي حداقل رساندن آلاينده­هاي كربني تا سال ۲۰۵۰، باعث افزايش تقاضا براي توسعه سيستم­هاي تبديل انرژي جديد با بازده بالا و آلاينده­هاي بسيار كم براي هر دو كاربرد پيش­ران و توان شده است. بين فناوري هاي موجود، به دليل بازده الكتريكي بالا (بالاي ۶۰%)، انعطاف­پذيري در سوخت مورد استفاده، آلاينده كم و حرارت اتلافي با ارزش، پيل­هاي سوختي اكسيد جامد توجه زيادي را به خود و به خصوص براي كاربردهاي سيستم­هاي تواني و محركه جذب كرده است. عملكرد در دماي بالاي پيل­هاي سوختي اكسيد جامد موجب شده است كه به عنوان كانديد مناسبي براي تركيب با يك سيستم توليد توان ديگر همچون موتور احتراق داخلي شود و اين كار موجب:

  • استفاده از سوخت باقي مانده از سمت آند پيل سوختي اكسيد جامد؛
  • كاهش ناكارايي پديده احتراق در موتور؛
  • افزايش بازيافت حرارتي مي­شود.

اين مقاله به مطالعه پژوهش های انجام شده  در زمینه سيستم­هاي تركييي پيل سوختي اكسيد جامد و موتور احتراق داخلي با در نظر گرفتن آرايش­ هاي مختلف پرداخته است. سيستم تركيبي برتري­هايي نسبت به موتورهاي مرسوم و پيل­ هاي سوختي اكسيد جامد مورد استفاده در توليد توان ايستا و كاربردهاي با كاربري سنگين (هم چون سيستم­هاي محركه دريايي و لوكوموتيو) دارد.

فهرست