چاپ مقاله‌ی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران در مجله معتبر Journal of Industrial Information Integration– سال ۲۰۲۴

دکتر مصطفی جعفری عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع و شایان نقدی خناچاه دانشجوی مقطع دکتری موفق به انتشار و چاپ مقاله‌ای در سال ۲۰۲۴ تحت عنوان «مدیریت دانش یکپارچه در زنجیره تامین: ارزیابی راه حل های پذیرش دانش از طریق روش جامع CoCoSo تحت شرایط عدم قطعیت» در ژورنال بین المللی Journal of Industrial Information Integration  گردیده اند.

این مقاله تحت عنوان Integrated knowledge management in the supply chain: Assessment of knowledge adoption solutions through a comprehensive CoCoSo method under uncertainty در مجله  Journal of Industrial Information Integration با ضریب تاثیر ۱۵.۷ و جزء مجلات ۱% برتر JCR منتشر شده است.

این مجله که توسط انتشارات الزویر (Elsevier) منتشر می‌شود، بر یکپارچه سازی اطلاعات صنعتی تمرکز دارد. هدف این مجله ترویج و انتقال پیشرفت‌ها و روش‌های نوین در یکپارچه‌سازی اطلاعات صنعتی به منظور ارائه بینشی در مورد چالش‌ها، مسائل و راه‌حل‌های مرتبط با ادغام صنعتی و اطلاعات صنعتی از طریق یک انجمن بین‌رشته‌ای برای محققان، دست اندرکاران و سیاست‌گذاران است.

پراکندگی طبیعی عناصر زنجیره تامین و توزیع دانش در این عناصر، فرآیند مدیریت دانش یکپارچه را ضروری کرده است. پیاده‌سازی مدیریت دانش در زنجیره تامین چالش‌های زیادی را برای اعضای آن تامین ایجاد می‌کند و کلید بقای این زنجیره در شناسایی و حل این چالش‌ها نهفته است.

هدف این مقاله ارزیابی چالش‌های پذیرش دانش در زنجیره تامین فولاد است و راه‌حل‌هایی در پاسخ به این چالش‌ها پیشنهاد می‌کند. برای تعیین اهمیت چالش‌ها در زنجیره تامین و رتبه‌بندی راه‌حل‌های موثر پذیرش دانش برای مقابله با این چالش‌ها، روش جدیدی به نام CoCoSo جامع (CoCoCoSo) بر اساس روش CoCoSo معرفی شده است.

این روش به ترتیب از سه بخش وزن دهی به چالش‌ها، وزن دهی به متخصصان و رتبه بندی راه حل‌ها تشکیل شده است. در بخش اول، یک فرآیند جدید برای وزن دهی به چالش‌ها بر اساس روش CoCoSo ارائه شده است. در بخش دوم، روش CoCoSo با مفهوم میانگین ایده‌آل برای وزن دهی به متخصصان تقویت می‌شود و در نهایت نسخه جدیدی از CoCoSo در بخش رتبه‌بندی راه‌حل‌های پذیرش دانش معرفی می‌شود. همچنین از مجموعه های فازی نوع ۲ (T2FSs) برای در نظر گرفتن عدم قطعیت در نظرات کارشناسان استفاده می‌شود. مجموعه های فازی نوع ۲ در مقایسه با مجموعه های فازی کلاسیک بسیار قوی‌تر هستند زیرا درجات عضویت فازی دارند و درجات آزادی بیشتری را برای در نظر گرفتن عدم قطعیت آماده می‌کنند.

در این تحقیق با استفاده از نظرات کارشناسان، ابتدا چالش‌های موجود در زنجیره تامین فولاد مشخص شده و سپس اهمیت این چالش‌ها ارزیابی می شود. همچنین راهکارهای مقابله با این چالش‌ها ترسیم شده و با استفاده از روش CoCoCoSo، کارایی راه حل‌ها برای حل چالش‌ها ارزیابی و با توجه به کارایی آن‌ها رتبه بندی می‌شود.

ادبیات مورد بررسی در این مقاله در سه حوزه تقسیم می‌شود: حوزه اول مدیریت دانش، مسائل و چالش‌های مربوط به پیاده سازی آن در زنجیره تامین را پوشش می‌دهد. حوزه دوم به مشکلات و چالش‌های روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره در مسائل مدیریت دانش یا زنجیره تامین می‌پردازد و حوزه سوم بر مشکلات مربوط به عدم قطعیت در تصمیم‌گیری، به ویژه مواردی که شامل مجموعه‌های فازی نوع ۲ ها می شود، تمرکز دارد.

فهرست