چاپ مقاله عضو هیات علمی، محقق پسادکتری و دو دانش‌آموخته دانشکده شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران در مجله معتبر Chemical Engineering Journal- سال ۲۰۲۴

دکتر روح‌الله زارع دورابی (عضو هیأت علمی دانشکده شیمی)، دکتر خیبر دشتیان (محقق پسادکتری)، سولماز نوروزی و مهسا کریمیان (دانش‌آموختگان کارشناسی‌ارشد) موفق به انتشار و چاپ مقاله‌ای در سال ۲۰۲۴ تحت عنوان «طراحی یک پلتفرم بسیار حساس با ادغام  نقاط کوانتومی کربنی با طیف نشری متفاوت و یک چارچوب فلز-آلی زیستی برای تشخیص نشانگرهای زیستی بیماری سیاه‌زخم» در ژورنال بین المللی Chemical Engineering Journal گردیده‌اند.

این مقاله تحت عنوان «Yellow and green-emissive N‑containing carbon dots-integrated bio-MOF: A highly sensitive sensing platform for anthrax biomarkers-picolinic and dipicolinic acids» در مجله Chemical Engineering Journal  با ضریب تاثیر ۱۵.۱ منتشر شده است.

روش‌های نوین در تشخیص، کنترل و درمان و مداخلات جامعه‌نگر در زمینه غربالگری و بیماری‌یابی در جهت کاهش بار بیماری‌ها، در جوامع توسعه‌یافته و در حال توسعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از این رو، عمده فعالیت‌های این گروه تمرکز بر روی تحقیق، نوآوری و تشخیص بیماری‌ها با استفاده از روش‌های نوین حسگری بوده است. در کار حاضر، یک حسگر فلورسانس مبتنی بر بارگیری نقاط کوانتومی کربنی با طیف نشری متفاوت بر روی یک چارچوپ فلز-آلی زیستی برای تشخیص زیست نشانگرهای بیماری آنتراکس (سیاه‌زخم) توسعه داده شده است. این حسگرها با ارقام شایستگی مطلوب به صورت بصری کم‌هزینه و کاربرپسند، اندازه‌گیری‌ها را با استفاده از چشم غیر مسلح امکان‌پذیر می‌سازد. پتانسیل این حسگر به عنوان یک سیستم تشخیصی درجا برای پایش سیاه‌زخم بسیار امیدوارکننده است و کاوش بیشتر را برای سهم قابل توجه آن در نظارت و کنترل بیماری تضمین می‌کند.

لازم به ذکر است که تحقیقات این محققان دانشگاه، برای توسعه حسگرهای مبتنی بر نانوساختارهای جدید برای تشخیص دیگر زیست نشانگرهای بیماری‌های رایج در دو سال اخیر، منتج به گزارش‌های با کیفیتی در مجلات برتر شیمی تجزیه از قبیل Analytical chemistry، Analyst، Analytica Chimica Acta، Talanta، Microchimica Acta و Langmuir شده است.

مجله بین‌المللی مهندسی شیمی، توسط انتشارات الزویر (Elsevier) منتشر می‌شود و بر ۵ زمینه کاربردی کاتالیزرها، مهندسی واکنش شیمیایی، مهندسی شیمی محیطی، علم و مهندسی سبز و پایدار، زیست مواد و مواد جدید تمرکز دارد.

جامعه دانشگاهی علم و صنعت ایران، کسب این موفقیت علمی را به دکتر زارع دورابی، دکتر دشتیان سولماز نوروزی و مهسا کریمیان تبریک گفته، توفیقات روزافزون آنان را آرزومند است.

فهرست