چاپ مقاله عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت ایران در مجله معتبر Advances in Colloid and Interface Science – سال ۲۰۲۴

دکتر سید نظام ­الدین اشرفی ­زاده عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز و دکتر اردلان گنجی ­زاده همکار تحقیقاتی و پژوهشگر این دانشکده، موفق به انتشار و چاپ مقاله‌ای در سال ۲۰۲۴ تحت عنوان «کف­ های مایع: خواص، ساختارها، پدیده­ های اساسی و کاربرد آن­ها در فرایندهای شیمیایی/بیوشیمیایی» در ژورنال بین المللی Advances in Colloid and Interface Science  گردیده اند.

این مقاله تحت عنوان Liquid foams: Properties, structures, prevailing phenomena and their applications in chemical/biochemical processes در مجله  Advances in Colloid and Interface Scienceبا ضریب تاثیر ۱۵.۶ منتشر شده است.

نشریه Advances in Colloid and Interface Science یک مجله بین المللی از انتشارات Elsevier است که به پیشرفت ­های تجربی و نظری در پدیده­ های سطحی و کلوئیدی و کاربردهای آن­ها در زیست­ شناسی، شیمی، فیزیک و صنعت می­ پردازد.

همه صنایع به خصوص صنایع مرتبط با مهندسی شیمی و بیوشیمی نیازمند عملیات واحد دوست دار محیط زیست، پربازده، ایمن و سریع هستند. با تضمین سرعت انتقال جرم و انرژی بالا و کنترل بهینه فرآیند تا حدودی می­توان انتظارات فوق از عملیات واحد را برآورده نمود. چنین رویکردی نیازمند طراحی سامانه­ های تماس‌دهنده سبز و کنترل ­پذیر که بیشترین سطح تماس را در کمترین حجم تولید می­کنند می ­باشد.

در این مقاله، با مطالعه کف ­های مایع و ویژگی ­های آن­ها، به بررسی قابلیت این سامانه‌ها به عنوان تماس دهنده گاز-مایع در فرایندهای شیمیایی و بیوشیمیایی، مرور رویکردهای استفاده از آن­ها در فرایندهای رایج، و بیان اهمیت و ظرفیت ­های آن­ها به لطف پیشرفت حوزه‌هایی مانند ریزسیالش و نانوفناوری در عملیات واحدهای نوآورانه پرداخته شده است.

این مقاله، نتیجه تجربیات و سال­ها تحقیق دکتر سید نظام­ الدین اشرفی ­زاده و همکار ایشان دکتر اردلان گنجی ­زاده در زمینه پدیده ­های سطحی در آزمایشگاه فرایندهای پیشرفته جداسازی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه علم صنعت ایران بوده است.

فهرست