تولید ایمپلنت‌های ایرانی با همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران و شرکت دانش‌بنیان

در تلاشی موفق، آقای دکتر بیژن محمدی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران به همراه شرکت دانش‌بنیان درین کاشت مانا، موفق به طراحی و پیاده‌سازی خط تولید سیستم ایمپلنت دندانی شده‌اند.

ایمپلنت پروتزی است که برای جایگزینی ریشه ­ی طبیعی دندان استفاده می‌شود. ایمپلنتولوژی که به شیوه کاشت ایمپلنت دندان درون فک می‌‌پردازد، از دستاورد‌‌های به روز و کارآمد دنیا در خصوص درمان‌‌های دندانی است که به واسطه‌‌ی افزایش اقبال عمومی و به موازات پیشرفت و تکامل خود، به سرعت در حال گسترش و فراگیر شدن است. ایمپلنت در فک، پس از اتمام جراحی، شامل چهار جزء: فیکسچر، اباتمنت، پیچ اباتمنت و تاج می­باشد. فیکسچر به عنوان ریشه مصنوعی دندان عمل می‌کند و با استخوان فک و لثه یکپارچه می‌شود. استحکام مناسب، خاصیت بیوسازگاری، زیبایی و مشابهت با دندان طبیعی و نیز نرخ بالای موفقیت اجرای ایمپلنت ­های تیتانیومی، این روش را به عنوان جایگزین مناسبی برای دندان‌‌های از دست رفته تبدیل کرده است.

این فعالیت مشترک، مهندسی معکوس نبوده، و طراحی و تولید ایمپلنت دندانی به منظور ایجاد برند ملی و جهانی در ایران در دستور کار قرار گرفته است. هر ساله، حدود ۲ میلیون ایمپلنت در کشور ایران کارگذاشته می‌شود و با توجه به اینکه درمان‌های ایمپلنت، به عنوان روش‌های مدرن درمانی محسوب می‌شوند، میزان مصرف در مقایسه با کشورهای همسایه می‌تواند تا ۴ الی ۵ برابر ارتقا یابد. در حال حاضر، ظرفیت تولید ۶۰ هزار ایمپلنت در ماه، که سالیانه نیمی از نیاز کشور است، قابل دسترسی است و با حمایت کافی، این محصول می‌تواند بیشتر از نیاز کشور ایران تولید شده و در دسترس کشورهای همسایه قرار گیرد. در راستای پیشبرد و ارتقا سطح کیفی این محصول، تاکنون بیش از ۱۰ مقاله منتشر شده، ۲ رساله دکتری و ۱ پایان‌نامه ارشد تعریف شده و در حال انجام می­ باشد. همچنین، اخیراً دو کتاب با عناوین “مطالعه تطبیقی ایمپلنت ایرانی ۳A  با برندهای معتبر جهانی” و “پروتزهای ایمپلنت دندان و روش­های آماده­ سازی سطح آن” در حوزه پروتزهای ایمپلنت دندانی و روش‌های آماده‌سازی سطح آن که با استقبال گسترده‌ای روبرو شده‌اند، منتشر شده است و یک اختراع بین‌المللی در حال ثبت می­ باشد. قیمت ایمپلنت‌های ایرانی، تنها یک سوم قیمت ایمپلنت‌های کره‌ای و یک پنجم قیمت ایمپلنت‌های اروپایی است. به منظور دریافت تأییدیه صادرات به اروپا، اقدامات لازم صورت گرفته است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی dorinkasht.com مراجعه کنند.

فهرست