بازدید صنعتی تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه از کارخانه فرآوری کشمش سبز ایران

دفتر همکاری های علمی و صنعتی در روز دوشنبه ۲۶/۶/۱۴۰۲ مقدمات بازدید تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران را از کارخانه فرآوری کشمش سبز ایران فراهم نمود.

در این رویداد علاوه بر بازدید از قسمت‌های مختلف کارخانه و خط تولید؛ در جلسه ای با مسئولین کارخانه مدیر انجمن تولید کنندگان کشمش ملایر؛ به بررسی چالش‌های کارخانه و اعلام آمادگی دانشگاه برای رفع چالش‌ها پرداختند.

مهمترین چالش ها شامل موارد ذیل بود:

  • راه های کاهش سموم روی کشمش جهت تسهیل صادرات
  • روش های جلوگیری از اپلاتوکسیون (قارچ) روی محصولات جهت تسهیل صادرات
  • به روز نمودن اتوماسیون کارخانه و حذف بسته بندی دستی

مقرر گردید در جشنواره پژوهش نیز از انجمن تولید کنندگان کشمش ملایر جهت ارائه نیازهای پژوهشی و روش تعامل با دانشگاه دعوت به عمل آید.

تولید کشمش ملایر در ایران

یکی از مناطق اصلی تولیدکننده کشمش در ایران شهر ملایر از توابع استان همدان است که به همراه شهر تاکستان از توابع استان قزوین بیشترین میزان حجم تولید و فروش انواع کشمش را در کشورمان به خود اختصاص می دهند.

منطقه ملایر در کشورهایی که کشمش وارد می کنند به حدی معروف و مشهور شده است که برخی به اشتباه وقتی خرید محصولی را از منطقه ملایر دارند به اشتباه می‌ گویند که ما کشمش ملایر می‌ خواهیم در صورتی که عملا ما هیچ نوع محصولی با این نام در کشورمان نداریم.

وجود کارخانه های بسیاری در این شهر کار فرآوری این محصولات را انجام می دهند و به صورت کلی پایه تولیدی این شهر به همراه تاکستان انواع کشمش پلویی می باشد که چهار رنگ مختلف از این محصول را می‌ توان هم جهت امور صادراتی و هم جهت فروش در بازار داخلی بهره برداری نمود.

نکته بسیار مهم در مورد کشمش ملایر این است که محصول کشمش پلویی بی دانه و بی هسته و گرد و بیضی شکل می باشد.

فهرست