ساخت و تجاری‌سازی دستگاه میکرو اسپکتروفتومتر توسط پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ایران

خانم دکتر مریم بحرینی عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک همراه با محققان یک شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه علم و صنعت ایران، نخستین بار در کشور دستگاه میکرواسپکتروفتومتر را با یک پنجم قیمت نمونه‌های خارجی، تولید و تجاری سازی کردند.

این دستگاه در فناوری نانو، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی و همچنین تشخیص‌های جنایی کاربرد دارد.

طیف سنجی دانش مطالعه تعامل ماده و تابش الکترومغناطیس است که درباره ساختار و خواص ماده اطلاعاتی می‌دهد.

این دستگاه نسبت به طیف سنجی‌های معمولی این قابلیت را دارد که در غلظت کم و ابعاد میکرونی می‌تواند طیف بگیرد. به صورت نقطه به نقطه می‌توانیم سطح نمونه را بررسی کنیم و تصویربرداری دیجیتال را هم به صورت بازتابی و هم به صورت عبوری انجام داد بنابراین فرقی ندارد که نمونه در چه فازی باشد و میکرو طیف سنجی در فازهای مایع، جامد و گاز انجام می‌پذیرد.

این دستگاه در زمینه تشخیص سرطان، آنالیز چربی‌ها و لیپیدها در دسته‌بندی و شناسایی باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمینه زمین‌شناسی در دسته‌بندی سنگ‌ها و کانی‌ها همچنین در حوزه تشخیص تقلبی بودن مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزیت این روش نسبت به روش‌های سنتی ارزان بودن و غیر مخرب بودن آن است برای مثال در مواد نانو مثل گرافن وقتی با روش‌های تصویربرداری و روش‌های میکروسکوپی مورد مطالعه قرار می‌گیرند ممکن است نمونه آسیب ببینند.

فهرست