برای اولین بار، بهره برداری عملیاتی موفقیت آمیز از نشت بند فشار بالای تغذیه گاز در نیروگاه شهید رجایـی قزوین توسط محقق دانشگاه علم و صنعت ایران

پروژه نشت‌بند فشار بالای خط ۲۴ اینچ تغذیه گاز نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی شهید رجایی قزوین، با مجری‌گری عضو هیات علمی دانشکده علم و صنعت ایران، با موفقیت به بهره‌برداری عملیاتی رسید.
این پروژه به مجری‌گری دکتر مجید رجبی (عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک) و کارفرمایی شرکت انتقال گاز ایران انجام و با موفقیت به بهره‌برداری رسیده است.

گفتنی است نشتی گاز زنده از مجاری تخلیه خطوط لوله انتقال گاز، به سبب چالش‌های بهره‌برداری و کیفیت نازل شیرهای پلاگ بین‌راهی (به سبب تحریم‌ها)، علاوه بر تضییع سرمایه ملی، منجر به بروز مخاطرات ایمنی و خسارت‌های زیست محیطی شده که می‌تواند همراه با جریمه‌های بین‌المللی زیست محیطی از ۲۰۲۴ به بعد باشد. همچنین، میزان اتلاف سرمایه بر اساس برآوردهای بین‌المللی ارزش حرارتی گاز هدر رفته، از مرتبه بزرگی چند ده هزار میلیارد ریال در سال می‌باشد.

در پروژه نشت‌بند بومی فشار بالا، با قابلیت باز و بست سریع و ایمن، در ابتدا طراحی، انجام و پس از تایید تست‌های آزمایشگاهی، در نمونه‌های پایلوت ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
علاوه بر ارزش فناورانه، این پروژه از منظر محیط زیستی و اقتصادی نیز حائز اهمیت بالایی است به گونه‌ای که با صرف هزینه‌ای از مرتبه بزرگی چند صد میلیارد ریال، باعث جلوگیری از خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از نشتی و خسارت به محیط زیست می‌گردد.
لازم به تکمیل است راهکار ارایه شده به عنوان یک راهکار موقت و در قیاس با سایر راهکارهای موجود، به عنوان روشی به صرفه و ایمن تلقی می‌گردد که تا زمان دستیابی به فناوری شیرهای بدون نشتی بومی، قابلیت پیاده‌سازی دارد.

فهرست