چاپ مقاله‌ی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران در مجله معتبر Nano Energy در سال ۲۰۲۲

جناب آقای دکتر داود یونسیان عضو محترم هیئت علمی دانشکده مهندسی راه آهن، در سال ۲۰۲۲، با همکاری دانشجویان آزمایشگاه تحقیقاتی خود موفق به انتشار و چاپ مقاله‌ای با عنوان «کاربرد ابرسازه های شبکه ای با واحد جدا شده در ازدیاد برداشت انرژی ارتعاشی محلی » در ژورنال بین المللی Nano Energy گردیده‌اند.

این مقاله تحت عنوان Defected meta-lattice structures for the enhanced localized vibrational energy harvesting» در مجله Nano Energy با ضریب تاثیر ۱۹.۰۷ منتشر شده است. گفتنی است این مجله معتبر مقالات تئوریک و آزمایشگاهی را در حوزه های کاربرد نانومواد و نانوابزار در تولید، تبدیل و ذخیره سازی انرژی را به چاپ می رساند و سایت اسکور ۲۷.۷ را دارا می باشد و توسط انتشارات ELSEVIER به چاپ می رسد.

تیم تحقیقاتی دکتر یونسیان در یک سری تحقیقات تئوریک و آزمایشگاهی پیوسته از سال ۲۰۲۰ کاربرد ابرمواد و ابر ساختارهای گوناگون را در ازدیاد برداشت انرژی ارتعاشی و اکوستیکی توسط ترانسدیوسرهای پیزوالکتریک را مورد مطالعه قرار دادند و بیش از ۱۰ مقاله را در این حوزه تخصصی به چاپ رسانده اند. در این تحقیق اخیر یک واحد کریستال فونونیک جدید جهت هدایت امواج ارتعاشی در یک ورق مرتعش به سوی یک نقطه کانونی پیشنهاد شده است. در نقطه کانونی طراحی شده نیز  سه مدل ابرساختار آگزتیک جدید بعنوان تقویت کننده توان ترانسدیوسر پیزوالکتریک طراحی و پیشنهاد شده است.  مدلسازیهای انجام شده در نرم افزارهای مالتی فیزیکس با تستهای آزمایشگاهی صحت سنجی شده و کارایی الگوهای پیشنهادی در عمل اثبات شد. ضریب تقویت برداشت بین ۱.۲۹ تا ۵.۲۶ برای طرحهای مختلف بدست آمد. لاز به ذکر است که کاربرد عملی این تحقیق فراهم آوردن ساز و کار لازم برای شبکه حسگرهای خود توان در پایش سلامت سازه های مرتعش می باشد.

لینک مقاله:
فهرست