چاپ مقاله‌ی عضو هیئت علمی دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علم و صنعت ایران در مجله معتبر Chemical Engineering Journal در سال ۲۰۲۲

دکتر مرتضی نقیب عضو هیئت علمی دانشکده فناوری های موفق به انتشار و چاپ مقاله‌ای در سال ۲۰۲۲ تحت عنوان « نانوذرات پاسخگو به محرک های چند منظوره نیوزومی جهت تحویل و تجویز همزمان ژن و داروی گیاهی» در ژورنال بین المللی Chemical Engineering Journal گردیده اند.
این مقاله تحت عنوان «Multifunctional stimuli-responsive niosomal nanoparticles for co-delivery and co-administration of gene and bioactive compound: In vitro and in vivo studies» در مجله Chemical Engineering Journal با ضریب تاثیر ۱۶.۷۴ منتشر شده است.
این مجله که توسط انتشارات الزویر (Elsevier) منتشر می‌شود، بر پنج جنبه مهندسی شیمی تمرکز دارد: کاتالیز، مهندسی واکنش شیمیایی، مهندسی شیمی محیطی، علم و مهندسی سبز و پایدار، زیست مواد و مواد جدید.
سرطان پستان یکی از سرطان های رایج در جهان می باشد به طوری که ۱۸ درصد از سرطان زنان را شامل می شود و در کشور ایران نیز با افزایش سن جمعیت نرخ ابتلا افزایش یافته است. برای درمان سرطان همواره از شیمی درمانی استفاده می شود که متاسفانه علی رغم بهبودی، بیماران را با عوارض جانبی شدیدی روبه رو می کند.
داروی گیاهی کورکومین دارویی ضد سرطانی می باشد که پایداری زیادی در نیوزوم های اسفروئیدی دارد، این دارو دارای بار مثبت حدود mV ۲۷ + می باشد.
در این مطالعه اثر سمیت، میزان جذب سلولی و بیان ژن های سلول های سالم و سرطانی را در حضور کورکومین و miR-34 چه به صورت آزاد چه درون نیوزوم و حتی به صورت درمان ترکیبی از این دو مورد بررسی قرار گرفت که نشان می داد درمان با کاهش عوارض جانبی روی سلول های سالم و افزایش فعالیت ضد سرطانی همراه بوده است.
همچنین اثر این دو عامل روی موش های ۴T1 زنوگرافت Balb/C بررسی شد، که نمایانگر این بود که اثر ترکیبی این دو عامل سبب کاهش شدید تومور شد.

فهرست