چاپ مقاله‌ی عضو هیئت علمی دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علم و صنعت ایران در مجله معتبر Chemical Engineering Journal – سال ۲۰۲۲

دکتر مرتضی نقیب عضو هیئت علمی دانشکده فناوری های موفق به انتشار و چاپ مقاله‌ای در سال ۲۰۲۲ تحت عنوان «سیستم‌های دارورسانی قابل کاشت پاسخ‌دهنده به محرک‌های هوشمند برای درمان سرطان برنامه‌ریزی‌شده و بر اساس تقاضا: مروری بر مواد در نو ظهور» در ژورنال بین المللی Chemical Engineering Journal گردیده اند.
این مقاله تحت عنوان « Smart stimuli-responsive implantable drug delivery systems for programmed and on-demand cancer treatment: An overview on the emerging materials» در مجلهChemical Engineering Journal با ضریب تاثیر ۱۶.۷۴ منتشر شده است.
این مجله که توسط انتشارات الزویر (Elsevier) منتشر می‌شود، بر پنج جنبه مهندسی شیمی تمرکز دارد: کاتالیز، مهندسی واکنش شیمیایی، مهندسی شیمی محیطی، علم و مهندسی سبز و پایدار، زیست مواد و مواد جدید.
با وجود پیشرفت های قابل توجه در درمان تومور، سرطان هنوز یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. در حالی که درمان‌های موجود علائم امیدوارکننده‌ای را ارائه می‌کنند، متاسفانه آنها سمیت سلولی شدیدی را ایجاد می‌کنند، در حالی که موفقیت محدودی در پیشگیری و عود مجدد بیماری دارند. برای غلبه بر مسائل ذکر شده، بیومواد قابل کاشت به عنوان سیستم‌های امیدوارکننده برای انتقال موضعی عوامل درمانی به بافت‌های سرطانی توسعه یافته‌اند.
با توجه به ویژگی های منحصر به فرد پلیمرهای زیست سازگار، آنها در رویکردهای مختلف رهایش موضعی دارو برای اطمینان از کنترل دقیق بر آزادسازی داروهای شیمی درمانی، ژن ها، پروتئین ها و پپتیدها استفاده شده اند.
در این مقاله مروری، پیشرفت‌های اخیر در سیستم‌های تحویل داروی قابل کاشت پاسخگو به محرک برای جلوگیری از عود مجدد تومور و سرکوب تومورها گزارش شده است. به طور خاص، سیستم‌های واکنش‌دهنده به ردوکس، آنزیم و pH را در تحویل داروی قابل برنامه‌ریزی و رهایش تنظیم‌شده با مادون قرمز، اولتراسوند، الکتریکی و مغناطیسی در سیستم‌های دارورسانی محلی بر اساس تقاضا بررسی کردیم. فرآیند آماده‌سازی، ویژگی‌های فیزیک وشیمیایی مواد قابل کاشت، و مدل‌های جنبشی رهاسازی دارو از این پلت‌فرم‌ها  نیز به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

فهرست